Hukum Adat yg Diamalkan masyarakat Burma Pada Abad ke-19

Adat berhubungan dgn tanah:

(i) mereka terbelenggu dgn tanah kerana menurut adat,tanah milik keluarga,masyarakat dan raja...dan bukannya hak milik perseorangan.

(ii) adat sebegini menjamin kedudukan bhwa mereka yg mmpunyai tanah tdak akn disingkirkan dan hal ini terbukti apabila seseorang itu menghadapi masalah utang,mereka boleh menjual diri mereka dan keluarganya sbgai hamba ttpi tidak boleh menjual tanah yg diusahakan...

(iii) ancaman penyingkiran seserang dari tanah keluarga merupakan satu hukuman sosial dan ia bekesan utk mengelakkan drpda berlaku sesuatu yg idak diingini dan mengeratkan hgungan keluarga.

Adat Menghadap Raja

(i) adat ini merupakan satu peraturan yg telah ditetapkan oleh pihak istana dan perlu dipatuhi oleh semua lapisan masyarakat tidak kira golongan bangsawan,rakyat jelata,mahupun perwakilan asing.

(ii) peraturan seperti menunggu utk menemui raja merupakan satu prosedur. contohnya seorang saudagar dari Belanda yg ingin menemui Raja Arakan,terpaksa menunggu selama tiga (3) jam di perkarangan istana dan kemudiaanya dibwa melewati tiga pintu gerbang yg dikwal oleh pasukan tentera.

Adat Menanggalkan Kasut & menundukkan Muka
(i)
pihak istana mengarahkan rakyatnya yg ingin memasuki istana perlu menanggalkan kasut dan emnundukkan kepala.

(ii) hal ini kerana kwsan istana merupakan kawasan larangan dan tempat suci.

(iii) amalan seumpama ini merupakan satu simbol penghormatan yg tinggi kepada raja yg memerintah..

Comments

Popular posts from this blog

Bincangkan faktor-faktor campurtangan British di Perak dan Selangor

Bincangkan ciri-ciri masyarakat Zaman Pra sejarah Awal dan Pra sejarah Akhir

TERANGKAN CIRI-CIRI PEMBANDARAN TAMADUN ROM