Bincangkan kesan peperangan Salib terhadap dunia Islam dan Eropah Barat


Pengenalan :
o    Perang Salib merupakan siri peperangan di antara pihak Islam dengan pihak Kristian. Ia juga merupakan kemuncak ketegangan perhubungan di antara Islam dan Kristian iaitu semenjak pihak Islam berjaya meluaskan kekuasaannya di Barat, Afrika dan setelah berjaya menumbangkan kerajaan Byzantine.
o    Dinamakan Perang Salib kerana tentera Kristian memakai pakaian tentera bertanda salib.
o    Motif peperangan – keagamaan dan sekular. Peperangan berpunca dari keinginan pihak Kristian untuk menguasai Baitul-Muqadis.
o    Peperangan mula meletus apabila Paus menyeru supaya penganut2 Kristian bersatu agi menundukkan Islam serta menguasai semula wilayah2 yang telah dikuasai Islam terutamanya Baitul-Muqaddis, kota suci bagi Islam, Kristian dan Yahudi.
o    Peperangan berlarutan selama hampir dua abad iaitu dari 1095 – 1291M dan berlaku dalam tujuh peringkat.
o     Negeri-negeri terlibat : Mesir, Iraq, Syria, Afrika Utara, Sepanyol dan Hijaz.
o    Tokoh-tokoh utama yang terlibat dalam perang Salib seperti Raja Richard, Raja Philips Augustus, Raja Federick Babarosa dan Sultan Salahuddin al-Ayubi.
Isi
Tamadun Islam :
Penjajahan Eropah ke atas sebahagian dunia Islam :
o    Pada peringkat awal berikutan Perang Salib pertama, tentera Kristian berjaya merampas kuasa daripada Kerajaan-kerajaan Islam di wilayah Syria-Palestine, sebahagian Mesir dan Anatolia. Edessa, Tarsus, Antioch, Allepo dan Jerusalem diduduki oleh tentera Kristian dan jadikan koloni-koloni Eropah. Walaupun begitu,koloni-koloni itu wujud dalam kedudukan yang berbahaya dan pada tahun 1187 TM Jerusalem ditakluki semula oleh tentera Islam.
 Proses Asimilasi Dengan Masyarakat Tempatan :
o    Orang-orang Eropah yang menetap di koloni-koloni itu tidak begitu menyumbang kepada cara kehidupan masyarakat Islam. Kesan-kesan sosial adalah tidak mendalam. Dari segi kebudayaan dan tahap pencapaian intelektual, mereka masih wujud dalam keadaan mundur berbanding dengan orang-orang tempatan. Sebaliknya, orang-orang latin lebih tertarik kepada cara kehidupan masyarakat Islam seperti aspek-aspek pakaian, makanan dan perumahan. Proses asimilasi tidak berlaku secara meluas kecuali segolongan kecil yang berkahwin dengan orang-orang Muslim dan melahirkan segolongan yang dikenali “poulains” atau orang kacukan.
Ekonomi :
o    Dari segi kesan ekonomi peperangan Salib mempergiatkan perdagangan di Syria. Pelabuhan-pelabuhan seperti Tyre, Acre, Askalon dan Gaza menjadi pusat kegiatan komersial di mana golongan saudagar Muslim berdagang dengan pedagang-pedagang Venice, Genoa, Pisa. Pada hal itu, diketahui bahawa penglibatan Venice dalam Perang Salib terdorong oleh motif hendak monopolikan perdagangan Syria, Mesir, Constantinople dan Laut Hitam.
Perpaduan dan Penyatuan Umat Islam :
o    Pada peringkat awal peperangan Salib, dunia Islam wujud dalam keadaan perpecahan dengan munculnya beberapa buah kerajaan kecil Islam. Kerajaan Abbasiyah yang dikuasai oleh Turki Seijuk tidak berkemampuan menentang tentera Salib. Tetapi mulai tahap kedua peperangan Salib, kerajaan-kerajaan Islam telah lebih bersedia untuk bersatu di bawah beberapa pemimpin-pemimpin yang berkaliber. Pemimpin-pemimpin itu bertindak untuk menentang dan merampas balik kawasan-kawasan yang diduduki oleh tentera Kristian.
Lahirnya Tokoh-tokoh Islam :
o    Antara pemimpin yang berjaya membendung dan menghapuskan musuh-musuh mereka ialah Zanki, Nur al-Din, Saladin, dan Baybars. Pada 1143 Zanji merampas balik kawasan Edessa. Nur al-Din, anaknya, menakluki Damancus dan menduduki seluruh Syria kecuali Antioch, Salah al-Din menakluki Jerusalem pada 1187 TM dan berjaya menyatukan dunia Islam dari Sungai Nil hingga Sungai Tigris. Baybars pemerintah kerajaan Mamluk menghapuskan kuasa dan pengaruh tentera Salib di Syria pada tahun 1250 TM.
Perubahan Pusat Pemerintahan dari Baghdad ke Kaherah.
Maruah Islam Meningkat selepas Sallehuddin mengambil semula Jurusallem 1187M.

Eropah Barat :
Peperangan Sesama Kristian :
o    Perang Salib mendedahkan kelemahan Kerajaan Byzantine di Constantinople dalam Perang Salib ke empat (1202-1204) tentera Salib yang dihasut oleh pedagang Venice menawan Pelabuhan Zara dibawah pemerintaha kerajaan Byzantine.
Perkembangan Bandar :
o    Perang Salib menyubang kepada perkembangan bandar-bandar di Eropah. Golongan bourjuis mendapatkan hak-hak istimewa untuk menjalankan perdagangan dengan negara-negara timur. Kemakmuran bandar kian meningkat.
Kemerosotan kuasa feudal dan bangsawan :
o    Dari segi politik kuasa raja-raja di Eropah bertambah kuat akibat berlakunya kemerosotan kedudukan golongan bangsawan. Jadi Perang Salib telah menyubang kepada kemerosotan sistem feudalisme dan kebangkitan sistem kerajaan monarki.
Perkembangan Industri :
o    Perkembangan industri dipergiatkan melalui hubungan orang-orang Barat dengan penduduk-penduduk tempatan di Asia Barat. Tambahan pula pengetahuan sains Graeco- Arab mempergiatkan juga intelek Latin yang akhirnya menyubang kepada Renaissance.
Perkembangan Intelektual :
o    Ekspedisi-ekspedisi tentera Kristian juga menggalakkan kebangkitan minat orang-orang Eropah dalam penjelajahan dan penerokaan. Misalnya Marco Polo, seorang pengembara Venice. Alat kompas diperkenalkan ke Eropah dan dapat menggalakkan aktiviti maritim.
Penjelajahan dan Penerokaan :
o    Perang Salib menyumbang kepada perubahan organisasi dan taktik peperangan di Eropah. Alat kelengkapan baru diperkenalkan ke Eropah seperti busur silang dan baju besi. Serbuk letupan digunakan meluas telah mengubah corak peperangan di Eropah.
Teknologi Peperangan.
Pemangkin kepada kemajuan di Eropah dan bidang agama, Intelektual dan perdagagan.
Kesimpulan :
Apa saja yang berkaitan.

Comments

Popular posts from this blog

Bincangkan faktor-faktor campurtangan British di Perak dan Selangor

Bincangkan ciri-ciri masyarakat Zaman Pra sejarah Awal dan Pra sejarah Akhir

TERANGKAN CIRI-CIRI PEMBANDARAN TAMADUN ROM