Bincangkan Konsep Manusia Dan Kehidupan Masyarakat Arab Pada Zaman Jahiliah
A. PENDAHULUAN. ( Jelaskan mana-mana
berkaitan ) - 3 Markah
Definisi zaman jahiliah : 300 – 610 Masihi.
Makna jahiliah oleh P.K Hitti dan sejarawan Islam.
Lokasi zaman jahiliah.
Asal – usul bangsa Arab.
Definisi zaman jahiliah : 300 – 610 Masihi.
Makna jahiliah oleh P.K Hitti dan sejarawan Islam.
Lokasi zaman jahiliah.
Asal – usul bangsa Arab.
Isi ( 20 markah )
B. KONSEP MANUSIA PADA ZAMAN
JAHILIAH.( 8 markah ) - 4 isi x 2 = 8 m
Menghargai kehidupan sendiri dan sesama suku.
Menghargai dan mendewakan kuasa alam sekeliling.
Mempercayai adanya tuhan tetapi tidak beriman kepada satu tuhan.
Percaya adanya kelahiran dan keturunan tapi tidak beriman kepada satu tuhan.
Percaya adanya kematian tetapi tidak mempercayai adanya hidup selepas kematian.
Percaya adanya kelahiran dan keturunan tetapi tidak mengetahui asal –usul manusia di sisi tuhan.
Ciri kemanusiaan Arab Jahiliah terpancar dalam bidang kehidupan.
C. KEHIDUPAN MASYARAKAT ARAB JAHILIAH PADA ZAMAN JAHILIAH.
(4 isi x 3 markah = 12 markah )
Menghargai kehidupan sendiri dan sesama suku.
Menghargai dan mendewakan kuasa alam sekeliling.
Mempercayai adanya tuhan tetapi tidak beriman kepada satu tuhan.
Percaya adanya kelahiran dan keturunan tapi tidak beriman kepada satu tuhan.
Percaya adanya kematian tetapi tidak mempercayai adanya hidup selepas kematian.
Percaya adanya kelahiran dan keturunan tetapi tidak mengetahui asal –usul manusia di sisi tuhan.
Ciri kemanusiaan Arab Jahiliah terpancar dalam bidang kehidupan.
C. KEHIDUPAN MASYARAKAT ARAB JAHILIAH PADA ZAMAN JAHILIAH.
(4 isi x 3 markah = 12 markah )
POLITIK. ( 3 m)
a. Mengamalkan sistem berkabilah/ berpuak dan taasub kepada kepercayaan assabiyyah yang menjadi tunggak perpaduan yang diketuai oleh seorang Sheikh.
b. Sering berperang antara kabilah – kabilah dan suku – suku. Perang berlaku atas sebab yang kadang-kadang kecil seperti Perang Al-Basus berlaku kerana kematian seekor unta.
a. Mengamalkan sistem berkabilah/ berpuak dan taasub kepada kepercayaan assabiyyah yang menjadi tunggak perpaduan yang diketuai oleh seorang Sheikh.
b. Sering berperang antara kabilah – kabilah dan suku – suku. Perang berlaku atas sebab yang kadang-kadang kecil seperti Perang Al-Basus berlaku kerana kematian seekor unta.
c. Orang Badwi hidup pindah randah tanpa
kuasa politik. Arab Hadari mempunyai negara kota tetapi dipengaruhi pengaruh
asing seperti Rom dan Parsi.
EKONOMI. ( 3 m )
a. Melalui Pertanian & perdagangan. Orang Badwi bergerak dalam kafilah untuk berdagang.
b. Ekonomi yang berbentuk penindasan.
c. Mengamalkan riba, penipuan,
EKONOMI. ( 3 m )
a. Melalui Pertanian & perdagangan. Orang Badwi bergerak dalam kafilah untuk berdagang.
b. Ekonomi yang berbentuk penindasan.
c. Mengamalkan riba, penipuan,
d. Merompak merupakan sumber ekonomi.
e. Perniagaan berhala satu sumber
penting terutama musim haji.
SOSIAL. ( 3 m)
a. Kaya dan berkuasa membentuk golongan merdeka. ( Kelas atasan )
b. Miskin, lemah, wanita menjadi hamba seks. ( kelas bawahan )
c. Akhlak yang rendah- bunuh anak perempuan, wanita alat seks sahaja, judi, minum
SOSIAL. ( 3 m)
a. Kaya dan berkuasa membentuk golongan merdeka. ( Kelas atasan )
b. Miskin, lemah, wanita menjadi hamba seks. ( kelas bawahan )
c. Akhlak yang rendah- bunuh anak perempuan, wanita alat seks sahaja, judi, minum
arak, berzina, suka berperang antara
kabilah,dll
d. Menyembah pelbagai agama - menyembah berhala, agama majusi, animisme, yahudi,dll.
e. Percaya kepada kepercayaan khurafat.
d. Menyembah pelbagai agama - menyembah berhala, agama majusi, animisme, yahudi,dll.
e. Percaya kepada kepercayaan khurafat.
f. Ada juga amalan baik seperti sangat
memuliakan tetamu. Akan dilayan dengan baik.
ILMU PENGETAHUAN. ( 3 m )
a. Buta huruf - ramai tak tahu membaca.
b. Tidak mementingkan ilmu pengetahuan. Karya sastera yang dihasilkan tidak mempunyai
ILMU PENGETAHUAN. ( 3 m )
a. Buta huruf - ramai tak tahu membaca.
b. Tidak mementingkan ilmu pengetahuan. Karya sastera yang dihasilkan tidak mempunyai
daya intelektual yang tinggi. Antara
perbincangan berkisar tentang kecantikan wanita, dll.
c. Sangat mementingkan hafalan dan ingatan sahaja.
d. Hanya 17 orang yang tahu membaca dan menulis.
D. KESIMPULAN: ( 2 Markah )
Apa – apa sahaja yang berkaitan.
c. Sangat mementingkan hafalan dan ingatan sahaja.
d. Hanya 17 orang yang tahu membaca dan menulis.
D. KESIMPULAN: ( 2 Markah )
Apa – apa sahaja yang berkaitan.
Jelaskan Struktur Dan Ciri-Ciri
Masyarakat Arab Pada Zaman Jahiliah.
A) Pengenalan :
1. Difinisi jahiliah : bodoh atau sesat.
a. Zaman kegelapan yang tiada
kesejahteraan hidup.
b. Masyarakat tidak ada nabi dan kitab
suci sebagai petunjuk.
c. Tidak mempunyai peradaban.
d. Tidak berakhlak, angkuh dan bongkak.
e. Tidak boleh membaca dan menulis.
2. Era Jahiliah : selepas keruntuhan
Empangan Maarib hingga tahun 610 Masihi, penerimaan wahyu pertama oleh Nabi Muhammad
s.a.w.
B) Isi- isi Penting :
Struktur Masyarakat Arab Jahiliah
Masyarakat Arab Jahiliah terbahagi
kepada dua kelompok utama iaitu Badwi dan Hadari. Dalam Masyarakat Hadari
terdapat lima golongan iaitu:
a. Golongan bangswan - ahli perniagaan
dan pemerintah tempatan.
b. Golongan agama ( pendeta ) - tukang
tilik dan penyair.
c. Golongan hamba.
d. Wanita.
e. Masyarakat awam dan rakyat biasa
Ciri-ciri Masyarakat Arab Jahiliah :
- Aspek agama dan kepercayaan :
Terdapat pelbagai agama dan kepercayaan
di Semenanjung Tanah Arab termasuklah Majusi, Nasrani, Yahudi dan Hanif,
Berhala, Animisme dan Tahyul. Kepelbagaian ini berlaku kerana adanya pengaruh
asing disamping menaruh harapan yang tinggi terhadap alam sekitar yang
dipercayaan dapat mengawai dan membantu kehidupan seharian.
Kepercayaan Majusi disebarkan oleh orang
Parsi yang menjajah Bahrain, Oman dan Yaman. Masyarakat Arab di kawasan ini
turut memuja api sebagaimana diamalkan oleh Masyarakat Parsi.
Agama Nasrani disebarkan oleh
orang-orang Rom yang menjajah Hirah dan Ghassan di utara Semenanjung Tanah
Arab. Mereka mempunyai kitab suci tetapi ajaran yang dibawa oleh Nabi Isa a.s
telah dipinda berdasarkan kefahaman mereka sendiri. Najran merupakan pusat
agama ini.
Agama Yahudi disebarkan oleh
saudagar-saudagar yang berasal dari Palestine. Penganut asal agama ini ialah
Bani Israeil. Mereka mempunyai kitab suci tetapi ajaran yang dibawa oleh Nabi
Musa telah dipinda oleh orang-orang Yahudi. Mereka membohongi masyarakat Arab,
dengan menyatakan agama mereka benar daripada Allah s.w.t. Agama Yahudi
bertapak di Yaman dan Madinah.
Disamping itu terdapat segelintir orang
Arab yang menganut ajaran yang dibawa oleh Nabi Ibrahim a.s digelar Hunafa dan
bertempat Makkah. Nabi Ibrahim dan puteranya Nabi Ismail a.s sampai di Makkah
lebih awal. Maka ajaran Hanif mendahului ajaran Yahudi dan Nasrani di Arab.
Penganut agama-agama dari langit iaitu
Hanif, Nasrani dan Yahudi dikalangan masyarakat Arab tidak ramai. Mereka
menjalani kehidupan berdasarkan ajaran yang dianuti kecuali penganut Yahudi
didapati lebih kejam terhadap penganut ajaran lain.
Kepercayaan yang paling dominan di
kalangan masyarakat Arab ialah penyembahan berhala. Penyembahan berhala mucul
selepas kewafatan Nabi Ismail a.s Masyarakat berkehendakkan perantara bagi menghubungkan
mereka dengan Allah s.w.t. Mereka mencipta berhala-berhala daripada kayu-kayu
dan batu dan diletakkan disekeliling Kaabah. Penyembahan berhala muncul lebih
awal dari agama Nasrani dan Yahudi. Masyarakat Arab menganggap penyembahan
berhala adalah amalan nenek moyang mereka yang perlu dipertahankan.
Di samping mempercayai berhala,
masyarakat Arab percaya kepada animisme dan tahyul. Objek cakrawala dan objek
di bumi disembah sebagai menandakan pengharapan dan terima kasih ke atas apa
yang mereka terima. Mereka memuja tukang tilik dan percaya tanda-tanda baik dan
buruk yang ditunjukan sesuatu objek.
Kepelbagaian dalam agama turut
menyumbang kepada amalan-amalan lain yang berbagai rupa termasuk amalan
berpolitik, berekonomi dan bersosial.
Aspek Politik dan pentadbiran :
Tidak terdapat struktur
pentadbiran/politik yang tetap dan jelas dikalangan masyarakat Arab di bahagian
utara dan selatan. Hirah dan Ghassan di utara telah dijajah oleh kerajaan Rom
dan Yaman di selatan di kuasai oleh kuasa Rom dan Parsi. Masyarakat Arab di
kawasan ini bercelaru dari aspek pentadbiran, mereka tidak mampu melawan
penjajah dan sentiasa kalah. Di bahagian selatan iaitu ketika kerajaan Himyar,
anak tempatan diberi jawatan tetap tetapi statusnya hanya boneka kepada
kerajaan Parsi.
Di Makkah, struktur politik
masyarakatnya agak jelas. Terdapat Majlis Tindakan ( Darul Nadwah ) oleh
jabatan-jabatan pentadbiran dan ada pemimpin yang bergelar Sheikh. Namun
ciri-ciri politiknya mempunyai unsur-unsur jahiliah. Mereka mengamalkan politik
berkabilah yang membawa kepada perebutan kuasa yang hebat. Suasana pentadbiran
menjadi gawat dan tidak tenteram. Berlaku diskriminasi puak, memuja kuasa,
bersifat agresif, pendendam dan ingin menguasai puak-puak lain. Perebutan kuasa
antara bani berlaku bagi mendapatkan kuasa mentadbir Jabatan Haji, perdagangan
dan ketenteraman yang amat penting. Di samping itu ketua-ketua suku terpaksa
membentuk majlis ketua-ketua suku iaitu Mala’ tetapi golongan berpengaruh
berjaya mempengaruhi keputusan Mala’ dan menjaga kepentingan kaum yang lemah.
Kecelaruan politik masyarakat Makkah berlaku apabila golongan bangsawan iaitu
pentadbir lebih cenderung untuk bergiat aktif dalam perdagangan untuk mencari
kekayaan.
- Aspek Ekonomi :
Perdagangan merupakan kegiatan ekonomi utama
masyarakat Arab bandar. Hubungan perdagangan diantara bandar di Syiria dengan
di Yaman di selatan memberi nafas kepada bangsa Arab. Namun akibat penjajahan
oleh Rom ke atas Syria oleh Parsi ke atas Yaman. Perdagangan Arab turut
terjejas, saudagar Arab Makkah menghadapi kesan itu dengan pelbagai cara.
Mereka mengeksport perdagangan satu hala dengan suku Badwi yang menternak
binatang. Cara hidup Badwi berpindah randah mendatangkan kesukaran kepada
saudagar Makkah. Suku Badwi sentiasa menyerang saudagar atau kafilah yang
melalui kawasan mereka sebagai tanda tindak balas ataupun untuk memenuhi
desakan kebendaan.
Ketika Makkah dipimpin oleh Abdul Manaf,
urusan perdagangan diagihkan tugas kepada anak-anaknya. Misi-misi perdagangan
dihantar ke Syiria, Habsyah, Yaman dan Parsi. Barang rempah, permata, emas,
sutera dan lain-lain diimport. Manakala berhala, buah tamar, kulit binatang dan
lain-lain dieksport melalui pelabuhan-pelabuhan. Pada zaman Hashim bin Abdul
Manaf ( Moyang Nabi Muhammad s.a.w ) perjanjian perdagangan dua hala dengan
Maharaja Byzantine dan Parsi diwujudkan. Pakatan dagangan juga diwujudkan
dengan kabilah di Yaman dan Syam. Sistem perniagaan bermusim juga diwujudkan
bagi meneruskan kegiatan perdagangan. Musim sejuk pedagang Makkah akan ke Yaman
dan pada musim panas mereka akan ke utara ( Syam ).
Pasar-pasar diadakan di Makkah dan
sekitarnya. Barangan bijirin, buah-buahan, pakaian, hamba abdi yang tidak
ditebus setelah mereka kalah berperang dan barangan lain dijual di pasar-pasar.
Sistem tukar barang diamalkan. Penipuan dan riba turut berleluasa.
- Aspek Sosial :
Struktur sosial masyarakat Arab agak
mudah, terdiri daripada golongan bangsawan dan hamba. Golongan bangsawan wujud
di bandar. Mereka berpuak-puak berdasarkan pertalian darah dan semangat assabiyah
amat tebal. Setiap puaknya melantik seorang sheikh di kalangan mereka dan
menjadi ketua bagi kabilah itu. Hamba pula dibeli untuk dikerah bekerja. Suku
Badwi pula hidup berpuak - puak dan ketua puak dipilih di kalangan anggota yang
berpengaruh. Sistem berkabilah ini bermula dari satu keluarga dan kemudiannya
bergabung menjadi keluarga besar disebut bani. Suku Badwi tidak wujud bani
kerana kehidupan mereka yang sering berpindah randah dan mereka percaya semakin
kecil sesuatu kelompok semakin kuat masyarakatnya.
Semangat Assabiyyah menyuburkan
ciri-ciri jahiliah. Tingkah laku mereka kasar terhadap puak lain. Peperangan
mudah berlaku walaupun disebabkan oleh perkara - perkara kecil. Peperangan
dilakukan untuk menguji kekuatan dan mengejar nama. Pernah berlaku peperangan
yang berlangsung lama dan pihak yang kalah akan ditawan dan dijadikan hamba
abdi.
Akhlak yang runtuh dan tingkah laku yang
kasar dan menurut peraturan dan undang-undang hawa nafsu menyebabkan tindakan
mereka dilepas tanpa kawalan. Golongan bangsawan menikmati kehidupan mewah
dengan melibatkan kegiatan perjudian, pelacuran dan pembunuhan. Kaum wanita
dipandang hina. Bayi perempuan ditanam hidup-hidup bagi mengelakkan kesempitan
hidup atau menanggung malu. Walaubagaimanapun terdapat keluarga yang menyayangi
anak perempuan mereka. Darun Nadwah dijadikan tempat keramaian bagi
mengisytiharkan anak perempuan mereka sebagai perempuan dewasa apabila sampai
tempoh akil baligh.
- Aspek Ilmu Pengetahuan :
Kebanyakkan orang Arab Jahiliah buta
huruf. Walaupun terdapat di kalangan mereka saudagar-saudagar atau pedagang
luar lebih maju tetapi pedagang Arab tidak mengambil peluang untuk aktiviti
perdagangan yang lebih menguntungkan. Selain keuntungan mereka mengejar
keseronokan.
Kemahiran bersyair dan bersajak hanya
digunakan untuk meluahkan perasaan melalui kata-kata yang terhasil melalui
pemikiran yang sepontan. Daya hafalan yang tinggi dan keupayaan berkhutbah
hanya melibatkan perkara-perkara yang berkaitan dengan lampau yang kurang
berkualiti ilmiahnya. Di kalangan masyarakat Arab yang terkenal kerana
kebijaksanaan berniaga.
Hanya 17 orang sahaja yang boleh membaca
dan menulis. Faktor sikap saling membenci dan sering bertelagah dan juga
berperang menyebabkan ruang untuk menimba ilmu pengetahuan menjadi tertutup.
Dengan itu ciri-ciri kejahilan sangat ketara di kalangan mereka.
- Nilai-nilai Positif Dan Mulia Masyarakat Arab
Jahiliah :
Walaupun orang - orang Arab jahiliah
digambarkan dengan penuh kejahilan dan kesesatan, namun orang Arab jahiliah
memiliki sifat - sifat positif dan mulia. Mereka amat menghormati tetamu yang
datang berkunjung ke tempatnya. Mereka akan melayan tetamu dengan memberikan
jamuan yang hebat. Adakalanya mereka sanggup berhutang semata - mata ingin
menghormarti tetamu yang datang walaupun tetamu itu adalah musuhnya.
Di samping itu orang Arab amat berpegang
teguh kepada janji yang telah dikotakan. Mereka akan menunaikan janji walaupun
melibatkan soal keselamatan nyawa. Orang - orang Arab Jahiliah juga memiliki
sifat - sifat positif yang lain antaranya menghormati dan mentaati pemimpin.
C) Kesimpulan :
Apa-apa sahaja yang berkaitan.
Comments