SOSIO-EKONOMI ARAB JAHILIYYAH
Bincangkan
aspek sosio-ekonomi masyarakat arab pada zaman Jahiliyah
Pendahuluan
(3 Markah)
1. Definisi jahiliyah (
oleh P.K. Hitti):
- hanya jahil dari
segi agama sahaja, bukan dari segi ilmu pengetahuan.
- Alasannya ialah
zaman tersebut tiada nabi dan kitab sebagai petunjuk.
2. Definisi jahiliyah
(dari segi bahasa):
- Bererti bodoh dan
sesat
3. Ciri-ciri jahiliyah
(mengikut al-Quran):
- Zaman yang tidak
mempunyai nabi dan kitab suci sebagai petunjuk.
- Zaman yang tidak
mempunyai peradaban @ tamadun
- Zaman masyarakatnya
tidak berakhlak, angkuh dan bongkak.
- Zaman masyarakatnya
jahil kerana tidak boleh menulis dan membaca.
4. Era/jangka masa zaman
jahiliyah:
- Berlaku selama 3
abad iaitu apabila berakhirnya kejatuhan kerajaan Saba’ peringkat ketiga @
peringkat akhir Himyar
- Sekitar tahun 300M
hingga turun Al-Quran dan kerasulan Nabi Muhammad s.a.w pada tahun 610M
ISI : Ciri-Ciri Kehidupan Masyarakat Arab
Jahiliyah (7 isi X 3 markah)
1.
Pertanian
- Selepas keruntuhan
empangan Maarib di Yaman menyebabkan ketidakstabilan politik dan
kemerosotan ekonomi masyarakat Arab.
- Pengeluaran
pertanian di selatan Semenanjung Tanah Arab merosot dengan teruk akibat
tiada sistem pengairan yang baik.
- Aktiviti pertanian
terhad, hanya tertumpu di kawasan subur yang mempunyai oasis seperti di
Yaman.
2. Perdagangan
- Oleh itu orang Arab
menjalankan aktiviti perdagangan di kota Makkah, Hirah dan Ghassan.
- Aktiviti perdagangan
berlaku antara selatan dengan utara – perdagangan dua musim iaitu musim
sejuk di Yaman dan musim panas di Syam dan pada musim haji tertumpu di
Makkah.
- Terdapat rombongan
perdagangan dalam bentuk kumpulan yang dikenali sebagai kafilah
- Perdagangan
dijalankan dalam sistem barter.
- Barang dagangan
utama ialah bijiran, wangi-wangian, rempah ratus, gaharu, berhala dan
sebagainya.
3. Rompakan
- Puak Badwi melakukan
rompakan ke atas kafilah2 perdagangan kaum bangsawan Quraisy.
- Rompakan menjadi
pekerjaan utama dan satu pekerjaan yang mulia.
( Catatan : Ada pandangan
ahli akademik yang tidak menerima merompak sebagai aktiviti ekonomi Arab
Jahiliyyah )
4. Penternakan
- Kegiatan utama kaum
Badwi ialah menternak secara nomad. Antara binatang ternak seperti unta,
kambing dan biri2.
- Mereka berpindah
randah untuk mencari kawasan rumput dan air bagi binatang ternakan mereka.
- Binatang ternakan
menjadi status kekayaan.
- Ekonomi masyarakat
Quraisy tidak berkembang kerana permusuhan yang ketara antara golongan
yang kaya dengan miskin.
5. Struktur Masyarakat
- Struktur masyarakat
Arab boleh dibahagi kepada 2 iaitu Arab Hadari (yang tinggal di bandar)
dan Arab Badwi (yang tinggal di padang pasir)
- Mereka tertakluk
kepada sistem berkabilah.
- Masyarakat
berkabilah adalah berlandaskan pertalian darah dan keturunan (semangat
asabiyah)
- Mereka bermegah
dengan kabilahnya dan memandang hina terhadap kabilah yang lain.
6. Semangat Assabiyyah
- Mereka ada perasaan
setiakawan @ asabiyah yang sentiasa terjalin rapi.
- Selalu berlaku
peperangan antara kabilah.
- Tujuannya untuk
mencari nama, kuasa, pengaruh dan harta benda sebagai lambang kemegahan
kabilah mereka
- Peperangan antara
mereka sering melibatkan 2 atau banyak suku dan memakan masa yang lama
walaupun disebabkan oleh perkara kecil sahaja.
- Contoh; Perang Basus
antara kabilah Bakr dengan Rabi’ah.
7. Kedudukan wanita
- Kedudukan wanita
tidak mendapat tempat yang sewajarnya dalam masyarakat @ keluarga
- Mereka menanam anak
perempuan hidup2 .
- Mereka lebih suka
mempunyai ramai anak lelaki kerana beranggapan anak perempuan apabila
besar kelak boleh menimbulkan masalah social dan ekonomi.
8. Akhlak tidak bermoral
- Mereka berzina,
berjudi dan minum arak yang merupakan kebiasaan kepada masyarakat Arab
jahiliyah.
9. Akhlak mulia
- Mereka juga
mempunyai sifat terpuji seperti melayan tetamu yang datang walaupun
musuhnya, menepati janji dsb.
10. Kedudukan hamba
- Hamba dipandang hina
dan mempunyai status yang terendah dalam kalangan masyarakat .
Kesimpulan:
1. Kehidupan masyarakat
Arab Jahiliyah dalam sosial dan ekonomi penuh dengan kejahilan dan kesesatan.
2. Oleh itu, Allah Taala
telah melantik Nabi Muhammad s.a.w. sebagai Nabi dan Rasul untuk menyebarkan
agama Islam ke seluruh bumi Arab dan seluruh dunia.
Comments