GOLONGAN MASYARAKAT ZAMAN KHULAFA AR-RASHIDIN
HURAIKAN PELBAGAI
GOLONGAN MASYARAKAT YANG TERDAPAT PADA ZAMAN KHULAFA AR – RASHIDIN .
A. PENDAHULUAN
1. PERLUASAN WILAYAH
ISLAM.
Wilayah Islam telah
berkembang hingga ke Iraq, Syria dan Mesir. Ini mempengaruhi corak masyarakat.
2. KOMPOSISI MASYARAKAT.
Terdiri daripada
masyarakat Arab dan bukan Arab, Orang Arab termasuk golongan Muhajirin, Ansar
dan Ahl – al – Ayyam. Golongan bukan Arab terdiri daripada kaum Parsi dan
Qibti.
3. LATARBELAKANG
MASYARAKAT.
Mereka menganut pelbagai
kepercayaan dan menampilkan adat resam serta budaya masing – masing.
4. PENGENALAN KEPADA
ZAMAN KHULAFA AR – RASHIDIN.
B. ISI – ISI PENTING ( Buat Rujukan Lanjut )
1. ORANG ARAB.
· Terdiri daripada orang
Arab Utara dan Arab Selatan.
· Rasulullah telah
berjaya menyatukan padukan masyarakat Arab seperti kaum Muhajirin dengan Ansar.
Pembukaan kota Makkah telah menyebabkan Arab Quraisy menerima Islam dan memberi
sumbangan yang besar kepada negara Islam.
· Di zaman Khalifah Ar –
Rashidin orang Arab Madinah dan Arab Quraisy merupakan golongan yang penting
membantu pentadbiran negara contohnya:
a. Khalifah Abu Bakar :
Khalid Al- Walid dan Amru
Al – As merupakan panglima perang yang berjaya mengatasi golongan Ar – Riddah.
b. Khalifah Umar al –
Khattab.
Melantik enam orang para
sahabat seperti Ali bin Abu Talib, Uthman bin Affan dan Zubir bin Al – Awwam
sebagai ahli Majlis Syura.
c. Uthman bin Affan :
Keluarga Bani Umaiyyah
diberikan jawatan penting seperti Marwan al – Hakkam dan Muawiyyah bin Abu
Sufyan sebagai Gabenor.
2. GOLONGAN AR –
RIDDAH.
· Ia wujud di zaman
Khalifah Abu Bakar al – Siddiq.
· Mereka terdiri daripada
tiga golongan, iaitu :
a. Golongan Yang Enggan
membayar zakat.
Mereka berpendapat zakat
merupakan cukai yang hanya dibayar kepada nabi Muhammad. Mereka terdiri daripada
penduduk Bahrain, Yamamah dan Hirah. Di Yamamah golongan ini diketuai oleh
Abdul Malik bin Al – Mughirah.
b. Golongan Nabi palsu
dan Pengikutnya.
Nabi – nabi palsu ini
seperti Sajah dan Musailammah al – Kazab merupakan nabi palsu yang berpengaruh.
Mereka mendakwa menerima wahyu. Tujuannya untuk mendapatkan pengaruh dan
kepentingan peribadi. Musailammah mempunyai pengikutnya seramai 40, 000 orang
yang berpusat di Yamamah.
c. Golongan Murtad.
Mereka terdiri daripada
kabilah – kabilah Arab yang menerima Islam dengan tujuan mendapatkan
perlindungan politik daripada negara Islam. Setelah nabi wafat mereka kembali
semula kepada amalan jahiliah.
Abu Bakar mengambil
tindakan dengan menghantar pendakwah supaya mereka kembali kepada ajaran Islam.
Pasukan tentera Islam telah berjaya mengalahkan golongan ini dan mereka kembali
semula kepada ajaran Islam.
3. GOLONGAN AHL – AL –
AYYAM.
· Golongan ini wujud pada
zaman pemerintahan Umar al- Khattab. Khalifah Umar telah membuka tanah di
wilayah Iraq, Syria dan Mesir. Orang – orang Arab yang menyertai pasukan
tentera membuka dan menetap di wilayah tersebut dikenali sebagai golongan ahl –
al – Ayyam yang lain terutamanya bekas golongan Murtad.
· Golongan ini terdiri
daripada suku Arab yang kecil seperti suku Syaiban dan bekas golongan Murtad.
Mereka diberi kuasa mentadbir ladang dan tanah di wilayah Iraq dan memungut
cukai sebagai mengenang jasa mereka dalam pentadbiran.
· Zaman Khalifah Umar al
– Khattab terdapat lebih kurang 12000 orang. Pemimpin mereka ialah Al – Ashtar,
Malik al – Harith dan Hujr al – Kindi.
4. GOLONGAN AL –
QURRA.
· Berasal daripada
golongan ahl – al – Ayyam yang diberikan amanah untuk menguruskan tanah di
Iraq. Mereka menggelar diri mereka sebagai al – Qurra bagi menjaga status dan
membezakan daripada golongan ahl – al – Ayyam yang lain terutama bekas golongan
murtad.
· Di zaman Khalifah
Uthman, sebahagian besar mereka memberontak kerana pengambilan kuasa
pentadbiran tanah dan cukai di wilayah Iraq oleh Bani Umaiyyah. Golongan ini
bertanggungjawab menyebabkan pembunuhan Khalifah Uthman.
· Mereka memberikan
sokongan yang kuat kepada Khalifah Ali terutamanya Perang Jamal dan Perang
Siffin.
5. GOLONGAN KHAWARIJ.
· Mereka terdiri daripada
bekas penyokong Khalifah Ali yang terlibat dalam Perang Jamal dan Perang
Siffin. Mereka tidak bersetuju dengan tindakan Khalifah Ali menerima perdamaian
dengan tentera Muawiyyah dalam Perang Siffin dan rundingan Majlis Tahkim.
· Kegagalan Majlis Tahkim
menyebabkan golongan ini menggelar diri mereka sebagai golongan Khawarij. Mereka
berpendapat perpecahan sepatutnya dipertanggungjawabkan ke atas Khalifah Ali,
Muawiyyah bin Abu Sufyan dan Amru Al – As. Mereka melancarkan gerakan untuk
membunuh ketiga – tiga pemimpin tersebut. Mereka membunuh Khalifah Ali dan
melancarkan gerakan menentang kerajaan Bani Umaiyyah.
6. GOLONGAN
BERKECUALI.
· Terdiri daripada
golongan yang tidak mahu terlibat dalam konflik antara Ali dan Muawiyyah.
Mereka tinggal di Hijjaz.
7. GOLONGAN BUKAN ARAB
( ‘AJAM )
· Golongan Mawali.
Terdiri daripada orang
bukan Arab, iaitu kaum Parsi yang telah memeluk agama Islam. Kebanyakan mereka
tinggal di Iraq. Di zaman ini mereka tidak dikenakan bayaran cukai jizyah.
8. ORANG BUKAN ISLAM.
· Terdiri daripada orang
Arab dan bukan Arab seperti kaum Yahudi, Qibti, Parsi. Mereka tinggal di luar
Semenanjung Tanah Arab.
· Mereka menganuti agama
Kristian, Yahudi dan Majusi.
· Mereka mendapat
perlindungan politik dan layanan yang adil daripada kerajaan Islam dengan
membayar cukai jizyah.
C. KESIMPULAN
Apa – apa sahaja yang
berkaitan.
Comments