Pengaruh British Di Sarawak Dan Penentangan Di Sarawak


PENGENALAN

James Brooke mula-mula sampai di tebing Sungai Sara wak di tengah-tengah berlakunya pemberontakan oleh masyarakat tempatan. Dia telah dianugerahkan wilayah Sarawak kerana peranannya dalam menghentikan pemberontakan tersebut. Dia menjadi Raja memerintah Sarawak yang pertama pada tahun 1841, lalu menandakan permulaan pemerintahan Raja Putih (White Rajah) selama tiga generasi keluarga Brooke. Kuching menjadi pusat pentadbiran kerajaan Brooke yang menempuh banyak perubahan. Sebagai pusat pentadbiran, Kuching menjadi fokus perhatian dan pembangunan. Beberapa perkara yang mula-mula dilakukan oleh James Brooke ialah memperkenalkan undang-undang dan mendirikan tempat kediamannya di tebing Sungai Sarawak. 
Tempat kediaman ini (Astana) akhirnya menjadi kediaman rasmi TYT DiPertua Negeri Sarawak. Di bawah pemerintahan Brooke, kegiatan perlanunan dan memotong kepala (ngayau) dapat dikurangkan. Untuk julung-julung kalinya wujud undang-undang dan peraturan di bumi Borneo ini, bagi menangani masalah ketika itu. Bagaimanapun, Kuching waktu itu masih lagi mundur dan kekurangan kemudahan-kemudahan lain

ISI
Pengaruh British Di Sarawak
Setelah Brooke berjaya menghapuskan pemberontakan yang berlaku di Sarawak, brooke telah dilantik menjadi Raja dan Gabenor Sarawak pada tahun 1841 oleh Pangeran Muda Hashim dan seterusnya pada tahun 1842 Brooke telah menerima surat pelantikan daripada Sultan Brunei sebagi Raja Sarawak. Brooke telah menjalankan pemerintahan dinasti di Sarawak, iaitu kuasanya akan diganti oleh keturunannya bagi meneruskan pemerintahan di Sarawak.
Raja Putih Sarawak telah meningkat sIstem pentadbirannya dengan pentadbiran yang lebih lengkap dan sistemetik. Brooke telah berusaha memajukan kegiatan perdangan di Sarawak, hal ini telah menyebabkan British berpandangan bahawa Brooke telah jalan perdangan kepada para pedagang British untuk menguasai jalan perdagangan ke benua China. Bagi melancarkan aktiviti perdangangan, Brooke telah berusaha menghapuskan lanun, hal ini telah menyebabkan Brooke terpaksa meminta bantuan daripada Angkatan Laut Diraja British.Angkatan laut ini juga telah membantu Brooke meluaskan kekuasaannya di Sarawak.Pada masa yang sama Brooke juga meluaskan wilayahnya dengan mengambil secara paksa atau membelinya daripada kesultanan Brunei.
Pada tahun 1853 Brooke telah diangkat menjadi Gebenor British yang pertama di Pulau Labuan serta telah bertindak sebagai wakil British ke Brunei. Pemerintahan Brooke di Sarawak sangat memerlukan pengaruh inggeris kerana bimbang akan kuasa–kuasa eropah lain yang sedang giat memperluaskan kuasa mereka di sekitar Malaysia. Bagi mengurangkan kebimbangan itu, British telah mengiktirafkan dengan rasminya kemerdekaan Sarawak bari Brunei pada tahun 1863 dan menghantar seorang pegawai konsul ke Sarawak.Pertalian antara Sarawak dengan British ini telah memperkuatkan lagi hubungan diantara laut Borneo dan Semenanjung Tanah Melayu. Pada masa yang sama British telah mengarahkan agar Brooke mengubah corak pemerintahannya supaya berkiblatkan Britain.Sehingga Raja Sarawak yang kedua pernah mengatakan bahawa dimana bendera Sarawak di naikkan, di situ kepentingan inggeris akan dijungjung, ini menunjukkan bahawa British telah berpungaruh di Sarawak.

PENENTANGAN DI SARAWAK
Pada tahun 1894, linggir telah mengetuai orang iban saribas lalu menyerang Kapal nemesis iaitu kepunyaan James Brooke dekat beting maru dengan menggunakan 17 buah kapal. Sebelum ini, angkatan James Brooke dan kapten Farquhar telah menyekat perjalanan meraka yang hendak memasuki sungai saribas untuk menyerang musuh mereka. Namun ia berakhir denagn pertempuran yang sengit. Walau bagaimanapun linghir tidak mampu menentang James Brooke yang menyerang dengan mengggunakan 70 buah kapal dengan angkatan tentera 3500 orang. Dalam pertempuran itu, ditafsirkan lebih kurang 800 orang iban saribas mati terbunuh dan 30 ribu orang pengikut telah lari masuk ke hutan.
 
pada tahun 1853 rentap telah mengetuai orang Iban yang cuba menyerang pasukan British di Sekrang yang diketuai oleh William BreretonRentap adalah seorang panglima perang orang Iban yang tinggal di ulu sungai Sekrang. Rentap yang menjadi ketua orang Iban telah menentang pemerintahan Brooke kerana Brooke merancang membanteras perlanunan yang mana merupakan satu-satunya sumber pendapatan Rentap. malah Brooke juga mengganggu cara hidup Tradisional orang Iban yang mana mengamalkan kegiatan memotong kepala denagn beberapa pembaharuan. justeru itu pada tahun 1853, Renatp bersama pasukannya menyerangkubu-kubu di sungai sekrang.Pihak British telah diserang hendap oleh orang-orang Rentap. Berlakulah pertempuran yang sengit diantara kedua-dua pihak. akibat pertempuran itu seorang menantu Rentap beranama Layang telah membunuh Alan Lee denagn Lembingnya. Rentap denagn segera membawa pasukannya pulang ke ulu sunagi Sekrang. Dalam pertempuran itu pihak British berundur ke pangkalan merak dan ini menyebabkan Rentap semakin dihormati oleh pengikutnya. walau bagaimanapun pengikut Brooke telah membinakan dan membakar 20 buah rumah panjang tempat kediaman Rentap. Dengan itu Rentap terpaksa berundur dan membina tempat kediaman di sungai Lang iaitu di ulu sungai Sekrang. Namun angkatan Brooke berjaya menyerang rumah panjang Rentap dan ia dengan sebilangan pengikut berundur dan membina kubu di sebuah bukit bernama bukit Sadok. Mulai dari tahun 1875, kerajaan Brooke telah membuat tiga percubaan untuk menangkap Rentap. Namun pada tahun 1861 barulah meraka berjaya menguasai Bukit Sadok setelah membawa beberapa buah meriam. kubu-kubu dan rumah-rumah temapt kediaman Rentap dan orang-orangnya habis dibakar oleh kerajaan Brooke pada 20 oktober 1861. Rentap kemudian berundur ke ulu Sungai Entabia, cawangan Sunagi Kanowit dan meninggal di situ beberapa tahun kemudian.

KESIMPULAN
Banyak perkara yang harus dihadapi oleh pihak british semasa memerintah di Sarawak.Permerintahan mereka sering ditentang oleh banyak pihak.Antara pihak-pihak yang menentang pemerintahan mereka ialah kebangkitan dari oang cina,penentangan dari syarif masahor, penentangan dari rentap, dan dari lain-lain pihak lagi.Pemerintahan British di Sarawak hanya bertahan sehingga pendudukan Jepun di Tanah Melayu selepas itu.Akhirnya pemerintahan British jatuh ke tangan Jepun selepas pihak inggeris kalah dalam peperangan antara pihak jepun dalam perang dunia.

Comments

Anonymous said…
hi.... disini saya ingin memberi komen supaya anda membuat/ membina struktur ayat dengan teliti dan dengan betul sebelum anda public kan essei anda di Blog. Dan sebelum saya terlupa essei anda da mengelami da sedikit ejaan.. silalah perbetulkan. satu lagi, terima kasih kerana blog anda telah menjadi bahan rujukan saya untuk membuat assignment saya...
Anonymous said…
zieqqfiy said....
good job man it such a good blog i was amazed when the prayer time had showed by you.but i suggest that you add some instrumental music so that the blog visitor will not be bored.that's all from me





your pen pal,
bulan_qashfi_02
Anonymous said…
HAZIQ HAFIY SANGATLAH COMEEEEL PIYAAAAAAAAAAAAAAAA
Anonymous said…
Hei everybody!
You know Fiqah Anwar?
Very beautiful one.....
Anonymous said…
Haziq Hafiz said.....

Wow! this such an amazing blog and Pia also can take this as a note for you to do the assignment. Good luck Pia and bulan_qashfi_02 :)

Popular posts from this blog

Bincangkan faktor-faktor campurtangan British di Perak dan Selangor

Bincangkan ciri-ciri masyarakat Zaman Pra sejarah Awal dan Pra sejarah Akhir

TERANGKAN CIRI-CIRI PEMBANDARAN TAMADUN ROM